Hur gör man för att få betalt?

Har hyrt ut min lägenhet i andra hand. Vi har använt hyresvärdens kontrakt men inte blandat in hyresvärden. Kontraktet gäller från v. 44 till sista maj i år. I slutet av februari fick hyresgästen för sig att han ville byta bostad och fick då tag på ett hus att hyra, detta efter att jag frågat hur han tänkt sig fortsättningen (alltså efter 31/5). Detta resulterade i att han i dagsläget står med dubbla hyror och tänker bryta vårt kontrakt. Vad har jag för möjligheter att kräva in hyran, kan någon hjälpa mig med detta?

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om förfallodagen har inträffat och din hyresgäst fortfarande inte har betalat in hyran kan du vända dig till Kronofogdemyndigheten och ansöka om betalningsföreläggande. Du kan klicka här för att läsa hur du går tillväga och vilken blankett du ska fylla i.

Vid ytterligare frågor eller funderingar är du välkommen tillbaka till oss på Lawline!

Vänliga hälsningar,

Ni de KeiserRådgivare