FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag31/07/2016

Hur håller jag familjeekonomin åtskiljd från ett skogsköp på bästa sätt?

Hej

Min pappa äger skog och vill nu göra mig delägare.

För att kunna gå in ekonomiskt behöver jag ta lån (kompensera för arv mot syskon).

Min fru och jag har äktenskapsförord och jag skulle vilja samla ägandet i aktiebolag för att minimera risk men det är svårt med tanke på skog.

Hur kan jag separera familjeekonomin och mitt delägarskap i skogen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du väljer att rikta din fråga till Lawline! Jag ber om ursäkt för ett ganska långt svar redan här eftersom det blev längre än vad vi brukar skriva.

Allmänt rörande "gemensam ekonomi":
Det finns få juridiska myter som har fått så starkt genomslag hos den svenska befolkningen som "gemensam ekonomi i äktenskap". Det finns vissa små extremfall av underhållsskyldighet gentemot makar, men det är egentligen undantag som sällan är aktuella. Äktenskapbalken 1:3 stadgar kort att "Varje make råder över sin egendom och svarar för sina skulder".

Vad är det värsta som kan hända dig?
Ni har redan ett äktenskapsförord, vad det berör vet jag ju inte men jag kan ju berätta vad som händer om ni inte haft det och du inte väljer att använda ett aktiebolag som ägare. Detta är alltså ett worst case scenario.

Du och din fru äger ett hus värt 1 miljon kan vi låtsas samtidigt som du tar 1 miljon i lån för att köpa in dig i skogen. Om äktenskapet krashar och skogen blåser bort samtidigt så kommer ni i bodelningen att dela på huset. Dvs du får 500 000 kr och din fru får 500 000 kr. Du har fortfarande skulder på 1 miljon kronor och din fru har inga skulder alls.

Om skogen skulle vara värdelös och du därför får stora skulder du inte kan betala så kan kronofogde göra en utmätning av din egendom även när ni fortfarande är gifta. Din frus egendom får de inte röra. Det framgår av stadgandet i utsökningsbalken 4:19. Här beror det såklart på bevisning. I teorin går alltså din fru 100 % säker oavsett vad du än gör för dåliga affärer. Det kan dock innebära att utmätning sker av huset. Kronofogde får dock bara ta "din del" vilket betyder att huset säljs och din fru får 500 000 kr i handen samtidigt som dina 500 000 går till betalning.

Om Aktiebolag:
Du nämner aktiebolag i din fråga, det är ett utmärkt sätt att på ett tydligt sätt inte bara skilja skogen (och risken) från familjeekonomin, men även från din egna privata ekonomi. I aktiebolag har inte aktieägare något personligt betalningsansvar för bolagets skulder. (Framgår kort i Aktiebolagslagen 1:3 om man vill ha källa). Det finns ett fåtal tillfällen då betalningsansvar för aktieägare ändå kan uppkomma, men då handlar det om att man faktiskt misskött sitt bolag medvetet med för lite aktiekapital.
Så länge man sköter bolaget rätt uppkommer alltså inget personligt ansvar för bolagets problem även om bolaget visar sig vara riktigt dåligt och går i konkurs.

Ett aktiebolag är precis som en vanlig person nästan. Det finns inga problem alls med att ett aktiebolag som du äger skulle vara delägare i en skog.

Mitt råd:
Mitt råd för att undvika stora privata risker är därför att starta ett aktiebolag.
Det kostar 50 000 kr som sedan kommer ligga kvar i bolaget och kan plockas ut om du väljer att avveckla det. Som ensam ägare har du full bestämmanderätt över bolagets förehavanden samtidigt som bolaget står riskerna. Det är därför en lysande bolagsform för riskfyllda affärer.
Aktiebolag kan verka avancerat och kräver kanske att man läser på lite mer än för andra enklare bolagsformer, men om man ska syssla med större värden så är det verkligen värt det för att minimera privata ekonomiska risker.
För övrigt vill jag tipsa om att se över möjligheterna att i aktiebolag ge dig själv både lön och utdelning till viss del för att få vissa skattemässiga fördelar jämfört med att bara ta ut lön. Det är exempelvis mer fördelaktigt att ta ut 100 000 som utdelning åt aktieägare och 300 000 som lön än vad det är att ta ut 400 000 som lön.

Behöver du vidare hjälp med juridiken är du välkommen att kontakta oss på tfn 08-533 300 04 (måndag till onsdag 10:00-16:00) eller maila oss på info@lawline.se

Lycka till med skogsägandet!
Med vänliga hälsningar,

Jonas P. LindRådgivare