Hur kan jag driva in en skuld?

Hej!

Om jag har en sambo som lånat pengar av mig men nu vägrar betala tillbaka, hur går jag tillväga? Finns en transaktion på banken som visar en överföring till honom. Resten är kortköp.

Med vänlig hälsning, Vanja

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Eftersom din sambo vägrar betala tillbaka pengarna som du har lånat ut så kan du vända dig till Kronofogdemyndigheten som kan hjälpa dig att driva in skulden.

Hur kan kronofogdemyndigheten hjälpa dig?

För att Kronofogden ska kunna genomföra indrivningen så måste du först ansöka om ett betalningsföreläggande. Detta gör du genom att skicka in denna blankett som myndigheten tillhandahåller.

Vad är viktigt att inte glömma när du fyller i blanketten?

I blanketten finns det ett fält där du ska fylla i ditt krav, alltså hur mycket din sambo är skyldig dig och varför hen är det. Var så tydlig du kan, exempelvis att du anger vilken dag som transaktionerna gjordes, mellan vilka konton och varför du lånade ut pengarna.

Kronofogdemyndigheten tar ut en avgift på 300 kr för att ta emot och behandla din ansökan. Denna kostnad kan du begära ersättning för, alltså att din sambo betalar den kostnaden. Detta gör du i fält nummer 5 i ansökningsblanketten.

Vad händer efter att du lämnat in ansökan?

Kronofogden kommer att skicka ett föreläggande till din sambo. När din sambo mottagit detta så ska hen besvara förläggandet, antingen genom att betala dig skulden eller genom att bestrida fordran.

Om din sambo väljer att bestrida lånet så har du möjligheten att få skulden prövad i domstol. Det kommer då att vara upp till domstolen att göra en bedömning av ditt fall.

Om din sambo inte besvarar föreläggandet så kommer Kronofogden att godkänna din ansökan och ge dig ett betalningsföreläggande. Då kommer Kronofogden att driva in skulden åt dig.

Jag hoppas att du känner att du fått svar på din fråga, om du följer den här länken så kan du läsa mer på Kronofogdemyndighetens hemsida eller återkomma med en ny fråga om det är något som fortfarande är oklart!

MVH

Måns LundvallRådgivare