Hur kan jag få reda på hur en utredning mot mig går?

Hej. Vid ett tillfälle då jag handlade med scanner i en butik så fick jag av misstag med mig tre varor (värda ca 250 kr) med mig ut som inte var scannade och betalda. De var scannade och sedan "avscannade" men låg tillsammans med annat i min ryggsäck och jag hade för avsikt att gå och lägga tillbaka dem på sina hyllor eftersom jag bestämt att inte handla dem. Omständigheter gjorde att jag glömde av det (telefonsamtal, allmän förvirring osv) och jag blev stoppad när jag var på väg ut ur affären (hade fortfarande inte kommit ut) och fick träffa polisen som förhörde mig. Jag insåg mitt misstag i samband med att vakten tog in mig och jag förklarade för honom samt polisen att det inte var min mening att få med grejerna. Jag skämdes och bad om ursäkt och vid frågan om jag ville ha en advokat närvarande vid förhöret nekade jag. Jag var i dåligt psykiskt skick vid tillfället och orkade inte stå upp för mig själv och jag blev även skjutsad till akuten för att få träffa läkare som kunde hjälpa mig vidare för rätt hjälp. Polisen sa att beslut om dom skulle komma med posten så småningom. Nu har det gått sex månader och jag har fortfarande inte fått något besked. Kan man ha lagt ner fallet? Eller hur tar jag reda på vad som hänt? På om jag behöver vänta på dom eller kan slappna av. Jag är tidigare aldrig straffad och har aldrig varit i närheten av något sånt här tidigare.

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Normalt sett lämnar polisen inte ut information till den som är misstänkt för ett brott. Om en person antar, men inte vet, att hon är misstänkt får personen heller inte veta det förrän polisen tycker att det är dags att delge misstanke. Om situationen däremot som den du beskriver vet du ju om att en anmälan har upprättats och du har också blivit förhörd. Det du kan göra i ett sånt fall är att kontakta polisen via telefonnummer 114 14 och be att få prata med den som handlägger ärendet. Om förundersökningen pågår kommer du inte att få veta speciellt mycket, men om den lagts ner bör du få veta det.

Rådgivare