Hur kan jag göra så att min fars fru kan bo kvar i huset när han har gått bort=

Min far har nyligen gott bort och lämnat fru och ett särkullbarn

Inget testamente och inget äktenskapsförord finns.

Min far äger ensam fastigheten med marknadsvärde 2.mil och bank tillgång 3.0 mil och inga skulder

Fars nuvarande fru har bank tillgångar på 2.5 mil och inga skulder

hur räknar jag fram mitt arv när jag vill att min fars fru skall bo kvar i fastigheten/ ärver jag i så fall min fars fru?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Du skriver att din far har gått bort och lämnat en fru och ett särkullbarn. Jag tolkar din fråga som att det är du som är din fars särkullbarn och att varken han eller hans fru har några andra barn. Regler om äktenskap och bodelning finns i äktenskapsbalken (ÄktB) och regler om arv finns i ärvdabalken (ÄB).

Bodelning
När din far avled upplöstes hans äktenskap. (1 kap. 5§ ÄktB) När ett äktenskap upplöses ska en bodelning ske. (9 kap. 1§ ÄktB) I bodelningen mellan makarna ska deras giftorättsgods ingå. (10 kap. 1§ ÄktB) Du skriver att din far äger fastigheten ensam och frågan är nu om denna ska ingå i bodelningen. Om den är enskild egendom ska den hållas utanför bodelningen, men om den är giftorättsgods ska den tas med. Som huvudregel är makarnas egendom giftorättsgods och bara det faktum att han äger fastigheten själv innebär inte att den måste vara enskild egendom. (7 kap. 1§ ÄktB) För att göra egendom till enskild egendom krävs att man exempelvis skrivit in detta i ett äktenskapsförord. (7 kap. 2§ 1 stycket 1 punkten ÄktB) Jag kommer utgå från att din fars fastighet är giftorättsgods eftersom ingenting i din fråga tyder på att det skulle vara enskild egendom. Detta kan dock vara värt för dig att kolla upp och du bör vara medveten om att bodelningen och arvsskiftet kan se väldigt annorlunda ut om fastigheten istället är enskild egendom.

Eftersom jag kommer räkna fastigheten som giftorättsgods ska den alltså ingå i bodelningen. Även pengarna på banken ska räknas med och det innebär att din far tar med sig 5 miljoner kr in i bodelningen. Din fars fru tar med 2,5 miljoner kr. I bodelningen lägger man ihop deras tillgångar, vilket ger oss 7,5 miljoner kr. Detta ska sedan delas lika, så att de får 3,75 miljoner kr vardera ur bodelningen. (11 kap. 3§ ÄktB) Detta ska fördelas på lotter och här har din fars fru en möjlighet att få huset på sin lott, trots att det är din far som äger det. (11 kap. 8§ ÄktB) Det innebär att hon skulle kunna lösa ut din far och ta över huset.

Arv efter din far
Din far efterlämnar dig och sin fru och hans frus eget barn. Eftersom du är hans eget barn är du bröstarvinge och det är du som är hans arvinge. (2 kap. 1§ ÄB) Eftersom din far var gift ska dock som huvudregel hans fru få hans kvarlåtenskap, alltså de 3,75 miljoner kr han fick ur bodelningen. Men eftersom din fars fru inte är din mor och du alltså är din fars särkullbarn har du rätt att ta ut din arvslott direkt. (3 kap. 1§ 1st ÄB)

Du skriver att du vill att hans fru ska kunna bo kvar i huset. Om hon inte har fått huset på sin lott i bodelningen har du en möjlighet att göra ett arvsavstående. Att göra ett arvsavstående innebär att du väntar med att ta ut ditt arv, så att din fars fru kan ärva före dig och alltså få huset. När din fars fru sedan dör har du rätt att ärva en lika stor andel av hennes kvarlåtenskap som du avstod till förmån för henne. (3 kap. 9§ och 2§ ÄB) Detta kallas att du har rätt till efterarv. Om du avstår från allt ditt arv har du rätt till hälften av hennes kvarlåtenskap.

Sammanfattning
Ur bodelningen får din far och din fars fru 3,75 miljoner vardera. Om din fars fru inte får huset i bodelningen har du en möjlighet att göra ett arvsavstående så att hon ärver huset före dig. Du har senare rätt till efterarv när hon avlider.

Jag hoppas detta gav dig svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Emelie LövgrenRådgivare