Hur kan jag som privatperson gå tillväga för att få bilägaren fälld för felparkering?

Hej!

Hur ser möjligheten att ut att anmäla och få en bilägare fälld i efterhand för felparkering. Exempelvis om en bil står olovligt parkerad över cykelvägen kan den då fotograferas (med synligt registreringsnummer etc.) och sedan anmälas för felparkering. Hur kan jag som privatperson gå tillväga för att få bilägaren fälld för felparkering?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad jag förstår av din fråga så står denna bil parkerad på en allmän plats, dvs på kommunens mark.

När det gäller felparkering på allmän plats/ kommunens mark så är det antingen polis eller kommunens förordnade parkeringsvakter som får utfärda parkeringsanmärkning, 5 § Lag (1976:206) om felparkeringsavgift. Kommunens parkeringsvakter är de som uppfyller villkoren i 5 & 6 § i Lag (1987:24) om kommunal parkeringsövervakning m.m.

Eftersom du som privatperson inte uppfyller villkoren som anges i 5 § Lag (1976:206) om felparkeringsavgift, så kan din bild på en felparkerad bil i sig inte ge upphov till en parkeringsanmärkning. Men du kan alltid informera kommun, polis eller parkeringsvaktbolagen i den kommun du bor i.

I de flesta fall är det enklaste sättet för dig att informera om en felparkerad bil att kontakta kommunen eller parkeringsvaktbolaget i den kommunen du bor. Många kommuner har egna avdelningar där man kan ringa in och informera om man sett felparkerade bilar. Det är sedan upp till dem att ta beslut om bilen anses felparkerad och kan utfärda parkeringsanmärkning.

Hoppas du fick svar på din fråga! Vänligen,
Frida LarssonRådgivare