FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt07/08/2016

Hur kräver man betalning av köparen?

Hej !

Jag undrar hur ja går tillväga när jag har sålt saker till En person privat! Personen fick komma o hämta allt innan!

Personen har varit här en gång innan detta o köpt en sak o svischade då meddetsamma o betalade

Nu bestämde vi att hon Skulle betala när hon fick pengar kom vi överens om/lönen! Slutet av månaden! Har väntat länge o blivit blockerad en gång o fick då söka efter henne!

Har nu hotat mig med polisanmälan o vägrar betalar! Säger att ja fått mina pengar!

Hur går ja tillväga? Det är nästan 2500 kr som hon har tagit saker för!

Tacksam för svar

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det man i första hand gör är att ansöka om betalningsföreläggande hos Kronofogden, jag bifogar en länk här https://www.kronofogden.se/Ansokaombetalningsforelaggande.html

Om personen dock bestrider ansökan får du lämna över fallet till tingsrätten om du vill fortsätta driva det. Det är dock i allmänhet inte värt att driva en domstolsprocess, som oftast är mycket tidskrävande och ansträngande för de inblandade, för att eventuellt vinna ett belopp på 2 500 kronor.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare