Hur lång får handläggningstiden vid en myndighet vara?

Hej, jag undra hur lång tid försäkringskassan får ta sig att utreda en livränta ärande på mig. Jag skickade in blanketter redan i mitten av frebuari. Jag ringde för en och en halv vecka sen och frågade hur utredningen gick. De sa att jag inte fått nån handläggare till mitt ärande och när jag väl få så tar det ca 5 månade som riktmärke. Fick jag svar från dom.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns ett allmänt krav på myndigheter att handlägga ärenden så snabbt som möjligt, utan att säkerheten eftersätts (7 § förvaltningslagen). Det finns dock ingen lagstadgad gräns för hur lång handläggningstiden får vara, utan varje myndighet har egna inre målsättningar som dock kan sättas ur spel beroende på olika faktorer så som t.ex. arbetsbelastning och ärendets slag.

Det finns därmed ingen lagstadgad gräns för hur lång tid handläggningen av ett ärende får ta, utan endast ett krav på att handläggningen ska ske så skyndsamt som möjligt under de rådande förhållanden som finns i det specifika fallet.

Hoppas du fick svar på din fråga, om inte så är du varmt välkommen att komma in med en ny fråga till oss här på Lawline.

Vänligen,

Fanny RudénRådgivare