FrågaPROCESSRÄTTDomstol22/02/2018

Hur lång tid ska en rättegång ta?

Ett testamente är godkänt Visby, plus hemstaden. 2015, Klander var inlämnad till tingsrätten., nu är frågan hur länge gäller klander, måste den göras om ? Det är nu snart gått 3 år, i januari fick jag besked från min advokat, att i stort sätt inget har hänt. Den första ( advokat) tackade nej, en ny utsågs. Sista jag hörde från min advokat var oktober 2015 Nu fick jag besked att den ny tillsatte advokaten varit svårt sjuk. Hur länge kan de hålla på

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tingsrätten har väldigt långa väntetider för huvudförhandling. Huvudförhandlingar i tvistemål med tre domare medför ännu längre väntetider. Det finns dessvärre inte någon åtgärd man kan vidta för att påskynda domstolens handläggning. Tingsrätten ska dock upprätta en tidsplan för varje ärende (42 kap. 3 § rättegångsbalken) som ska hållas. Upprätthålls inte tidsplanen ska parterna underrättas. Du kan alltid alltid kontakta tingsrätten som hanterar frågan om klander och efterhöra hur ärendet handläggs.

Har du några frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen

Har du några frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare