Hur lång tid tar ansökan om uppehållstillstånd?

Hejsan !! Min dotter är gift sedan 5½ år tillbaka med en serbisk man. Dom har 2 barn 3 år och 1 år, Mannen ansökte om uppehållstillstånd i Maj månad. Nu pendlar mannen mellan Serbien och Sverige hur lång tid ska det ta innan det blir klart, barnen far ju illa när det är som det är.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Den fråga du ställer går tyvärr inte att ge ett enkelt och rakt svar på. Det har att göra med vilka handläggningstider som gäller på myndigheten. Om jag spekulerar lite så har handläggningstiden blivit utdragen på grund av det har varit sommar och stora delar av personalen då har semester.

Jag tycker att du hör av dig till myndigheten och kollar status på ärendet!

Oskar ForsbergRådgivare