Hur lång uppsägningstid har man?

Hej, jag vill säga upp mig från mitt arbete som biomedicinsk analytiker inom landstinget. När jag läser i LAS så verkar en arbetstagare ha en månads uppsägningstid men min arbetsgivare säger tre månader. Jag uppfattade det också som att man borde döma till arbetstagarens fördel som att man har rätt till flera månaders uppsägningstid men om man vill kan man få en månad. Vad är det som gäller?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt LAS är den kortaste uppsägningstiden en månad och blir sedan längre beroende på vilken sammanlagd anställningstid den anställde haft hos arbetsgivaren (11 § LAS). Det går dock att antingen genom kollektivavtal eller genom det enskilda anställningsavtalet avtala om både längre och kortare uppsägningstid än vad lagen anger. Om det är så att din uppsägningstid är avtalat till tre månader antingen genom kollektivavtal eller genom ditt anställningsavtal så är det vad som gäller.

Hoppas det var svar på din fråga!

Vänligen,

Hanna RappmannRådgivare