Hur länge får man hållas frihetsberövad?

Tjena! Har en fråga angående frihetsberövande. Om polis skulle komma fram till mig i en park med en "skälig misstanke" om en mindre brått (som narkotika bruk till exempel) hur länge kan de då frihetsberöva mig?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Polisen får bara hålla dig gripen (frihetsberövad) i ett par timmar om det finns misstanke om att du begått ett brott. Om sedan en åklagare anser att du ska anhållas så får du vara anhållen i högst 72 timmar. Om åklagaren däremot anser att du bör vara frihetsberövad ännu längre så måste åklagaren göra en så kallad häktningsframställan hos domstol och begära dig häktad. Det är alltså upp till domstolen i slutändan att bestämma hur länge du kan hållas frihetsberövad. Om du blir häktad har åklagaren 2 veckor på sig att väcka åtal gentemot dig. Om inte så sker så kan åklagaren begära omhäktning.

Hoppas att du känner att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Alexandra KristoferssonRådgivare