FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt19/03/2017

Hur länge finns åtalsunderlåtelse med i belastningsregistret?

Hej.

Varför står "snatteri" i mitt brottsregister då det blev nerlagt och jag inte betalde några böter för fallet. Känns väldigt märkligt. Såg det när jag beställde ut mitt brottsregister för ett nytt arbete. Kommer detta "snatteri" att stå med när man söker arbete inom vården?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga.

Det som troligtvis har hänt är att en åklagare har beslutat om åtalsunderlåtelse, regleringen för sådana finns i 20 kap. 7 § Rättegångsbalken och det räcker att en av de fyra punkterna är uppfyllda för att det ska bli aktuellt med åtalsunderlåtelse. Det är ett alternativ till att väcka åtal och används ofta då den tilltalade är under 18 år, har erkänt brottet eller om det av någon anledning finns anledning att tro att straffet inte kommer att överstiga böter. Det krävs en ganska hög grad av sannolikhet för att personen är skyldig för att åtalsunderlåtelse ska beslutas.

I belastningsregistret ska åtalsunderlåtelser finnas med, liket framgår av lagen om belastningsregister. Enligt 17 § elfte punkten så kommer det att finnas med i registret i tio år, eller i tre år om du var yngre än 18 år då brottet begicks. Det finns ingen möjlighet att själv påverka uppgifterna i registret och man kan inte begära att de tas bort på något sätt. Arbetsgivare är olika inställda till sådan brottslighet så det är omöjligt att säga hur det påverkar dina möjligheter att få jobb, men uppgiften kommer att stå med under den angivna tiden.

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Rådgivare