Hur länge har han rätt att bo kvar efter att vi har tecknat avtal om bodelning och lägenheten blir enbart min officiellt?

Hej! Jag och min man ska skilja oss, men vi bor fortfarande ihop. Vi äger bostadsrätt och jag kommer att köpa ut honom. Hur länge har han rätt att bo kvar efter att vi har tecknat avtal om bodelning och lägenheten blir enbart min officiellt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När ni har tecknat avtal om bodelning där det framgår att det är du själv som ska bo kvar i lägenheten och den officiellt enbart är din, har din man inte längre rätt att bo kvar. Då är lägenheten inte längre er gemensamma bostad och du kan kräva att han flyttar ut direkt.

Vägrar din man att flytta trots att du ber honom kan du vända dig till Kronofogden för att få hjälp genom s.k. handräckning här. Detta innebär att Kronofogden genom tvångsåtgärder kräver att din man flyttar ut.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Tova AnderssonRådgivare