Hur länge kan en vårdnadstvist hålla på?

Hej! Jag har varit i en vårdnadstvist i över två år. Vi har varit på 2 förberedelser till muntlig förhandling, pappan och dottern har haft umgänges stöd och vi har även gått ca 10 till 15 gånger på möte hos familjerätten i något som heter konflikt och försoning. Det har inte blivit bättre alls och vi kan inte komma överens på något plan. Min fråga är nu hur låg tid enligt lag en vårdnadstvist får hålla på?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Det finns inga regler om hur lång tid en vårdnadstvist får hålla på. Detta eftersom det kan komma upp till olika instanser och handläggningen hos framförallt tingsrätten kan vara väldigt lång.

Det låter som att ni har deltagit i s.k. samarbetssamtal, vilket är något som en vårdnadstvist brukar inledas med, och som domstolarna brukar förorda om. Om detta inte fungerar och ärendet måste avgöras i domstol, kan rätten besluta om ett s.k. interimistiskt beslut enligt 6 kap 20 § Föräldrabalken.

Detta är ett beslut under rättegången som ska sedan gälla under hela processen fram till dess att dom eller beslut om vårdnad har vunnit laga kraft.

Så även om vårdnadstvisten kan hålla på under väldigt lång tid, finns det möjlighet att få ett tillfälligt beslut om vårdnaden av domstolen!

Hoppas du har fått svar på din fråga. Behöver du ytterligare hjälp vid en eventuell vårdnadstvist är du välkommen att kontakta oss på info@lawline.se så kan vår byrå se över ert ärende.

Ha en trevlig dag,

Mvh

Cornelia NajafiRådgivare