Hur länge kan Kronofogden försöka sälja bilen?

Kronofogden tog en bil av mig för en skuld, helt ok!

Men nu har dom inte lyckats sälja den på snart ett halvår, jag själv hade kunnat sälja den fortare, känner bara att bilen förlorar värde nu.

Hur länge kan dom sitta på den?

Mvh M.

Lawline svarar

Hej,

tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Utsökningsbalken (UB) innehåller regler om auktion av utmätt egendom. 9 kap. 6 § UB anger att om det inte lämnas något bud som godtas och fullföljs genom att köpeskillingen eller handpenning betalas genast, ska ett nytt försäljningsförsök göras.

Om två auktioner har hållits utan att egendomen har blivit såld och det saknas anledning att anta att egendomen kan säljas inom rimlig tid, ska ett nytt försäljningsförsök inte göras. Om ett nytt försäljningsförsök inte ska göras, ska utmätningen hävas.

Sammanfattningsvis har jag kommit fram till att Kronofogden har två chanser att auktionera ut din bil. Om de sedan inte tror de kan sälja bilen inom rimlig tid kommer utmätningen att hävas och du återfår bilen. Vad rimlig tid innebär har jag tyvärr inte kunnat finna något svar på i lagkommentarerna.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare