Hur länge måste en parkeringsvakt vänta?

Hur länge ska en parkerings vakt vänta till han får ge böter för fel inställd p-skiva?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Oss på Lawline med din fråga,

Det finns ingen lagstiftning om hur länge en parkeringsvakt måste innan en parkeringsanmärkning eller en kontrollavgift utfärdas, så kallade p-böter. Normalt sätt behöver inte parkeringsvakten vänta med att skriva en p-bot då det inte finns någon speciell tid som ett fordon får vara uppställt i strid med skyltade villkor.

Av praktiska skäl brukar dock parkeringsvakterna vänta några minuter innan några p-böter skrivs. Anledningen till detta är att ett fordon naturligtvis inte är felparkerat under den tiden det tar att köpa biljett. Det är också tillåtet att stanna för lastning trots parkeringsförbud. På ett parkeringsförbud måste parkeringsvakten därför förvissa sig om att ingen lastning pågår. På avgiftsbelagda parkeringar och parkeringsförbud brukar det därför finnas rutiner att vänta mellan fem och tio minuter innan p-boten skrivs. Det är dock värt att notera att ett fordon är parkerat trots att föraren väntar i bilen.

På platser med förbud att stanna eller platser där tillåtelse att stanna bara gäller för av- och påstigning väntas i regel ingen tid innan en p-bot utfärdas. Handikapplatser, övergångsställen, bussfiler och liknande platser ska alltså vara helt fredade även från korta ärenden.

Slutsats: En parkeringsvakt har således rätt att utfärda en p-bot direkt, utan att behöva vänta någon särskild tid.

Behöver du hjälp med att bestrida en förmodad felaktig p-bot är du givetvis välkommen att kontakta oss på tfn: 08-533 300 04 (Öppettider: Måndag till onsdag kl. 10:00-16:00) eller maila oss på info@lawline.se.

Jag önskar dig en fortsatt trevlig dag och ett stort lycka till med ditt ärende,

Mvh,

Johan HåkanssonRådgivare