Hur länge syns ringa narkotikabrott i belastningsregistret?

Hej!

Igår var jag på fest och hade en exctasy tablett på mig som sedan polisen hittade i min ficka, alltså hade jag inte brukat den. Fick gå på förhör där ja fick veta att jag kmr få ringad narkotika brott pga innehavet. Jag är sedan tidigare ostraffad och min fråga är hur länge det kommer stå på belastningsregistret samt hur de ser ut när man ska börja söka jobb om 2-3månader, Är snart nyutbildad dataingenjör.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Påföljden för ringa narkotikabrott är böter eller fängelse i högst sex månader (2 § narkotikastrafflag). Om du blir dömd för ringa narkotikabrott och får böter som påföljd så kommer denna uppgift att skrivas in i ditt belastningsregister. Uppgiften kommer att ligga kvar och vara synlig i ditt register i fem år från det att du fick din dom (17 § lag om belastningsregister). Mindre troligt är att du får fängelse, men skulle det vara så försvinner denna uppgift från belastningsregistret tio år efter domen.

Vad gäller dina möjligheter att söka jobb efter en dom om ringa narkotikabrott så kan de självklart påverkas. Det är dock inte säkert att det har någon inverkan alls. Det är upp till arbetsgivaren att avgöra om denne vill anställa dig eller inte trots vad som står i ditt belastningsregister, det är inte förbjudet att anställa en person som är dömd för ett brott. Det behöver inte heller vara så att arbetsgivaren begär ut någon information ur ditt belastningsregister och kommer därför inte veta om att du har blivit dömd för ringa narkotikabrott.

Vänligen,

Johanna MatsdotterRådgivare