FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag16/10/2016

Hur man väljer firmatecknare i handelsbolag

Jag har ett Handelsbolag tillsammans med två andra. Nu har det uppstått en situation då en av dem inte för tillfället har möjlighet att vara med eller bidra med arbetet kring bolaget. Hen vill ta en paus för att senare komma tillbaka till företaget. Vi andra två vill fortsätta driva företaget. Vi är alla tre firmatecknare vilket ställer till det rent praktiskt då vi två andra får svårt att fortsätta arbetet. Vad finns det för alternativ?

Kan vi ändra så det endast är två firmatecknare? Kan vi göra den tredje bolagsmannen "vilande"? Eller måste den bolagsmannen träda ur bolaget?

Tack för svar!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt 2 kap 17 § lag om handelsbolag och enkla bolag (HBL) har var och en av bolagsmännen rätt att företräda bolaget om inte något annat har avtalats. Det går alltså bra för er att teckna ett avtal där ni kommer överens om att endast ni två ska vara firmatecknare. När den tredje personen sedan kommer tillbaka kan ni avtala om att ni alla tre ska vara firmatecknare igen. Tänk dock på att alla tre, oavsett, som huvudregel är personligt och solidariskt ansvariga för bolagets förpliktelser enligt 2 kap 20 § HBL, även den tredje personen som just nu bara har en paus. Även detta kan ni dock reglera och avtala bort emellan er, så att endast ni två som är aktiva står för skulderna som uppkommer då den tredje personen är borta. Detta framgår av 2 kap 1 § HBL.

I 4 § 3 st 7 p handelsregisterlagen står det att handelsbolag i handelsregistret ska registrera av vem och hur firma tecknas, om firman inte får tecknas av varje bolagsmän ensam. Detta är alltså något ni bör göra, annars riskerar ni att bli bundna av avtal som den tredje personen i ert bolag tecknar, trots att hen egentligen inte har denna rätt enligt ert avtal.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Hedvig JohanssonRådgivare