FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott03/09/2017

Hur många gånger måste man köra olovligt för att dömas till grov olovlig körning?

Olovlig körning, hur många olovliga körningar kan man åka dit för innan det blir grov olovlig körning och fängelse.?

Personen i fråga har aldrig haft ett körkort,

åkt dit för olovlig körning flera gånger, bla med minderåriga i bilen.

Hur länge tar det innan en fängelsedom blir påföljden för honom.

Orolig att personen i fråga kommer att köra ihjäl någon till slut, då han inte lyssnar på någon.

Orolig medmänniska.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Brottet olovlig körning hittar du i trafikbrottslagen 3 §. Den grövre varianten av brottet, dvs grov olovlig körning, hittar du i bestämmelsens andra mening. I den grövre varianten av brottet finns fängelse med i straffskalan, medan det av brottet av normalgraden enbart kan följa böter som straff.

Enligt lagtexten ska en olovlig körning bedömas som grov om föraren haft körkort men fått det återkallat, kört olovligt vanemässigt eller om det annars finns omständigheter som klassificerar brottsligheten som grov. Att någon exempelvis kör ett körkortspliktigt fordon trots att personen vägrats körkort är en omständighet som bidrar till att bedömningen blir hårdare. Det finns alltså inte ett bestämt antal gånger som en person behöver köra olovligt för att ”nå upp” till den grövre nivån.

Av din fråga förstår jag att personen åkt fast för olovlig körning flera gånger, till och med med minderåriga i bilen. Beroende på frekvensen av dessa incidenter låter det inte helt olikt ett vanemässigt beteende, och att personen också riskerar de minderårigas liv på det sättet är inte heller en omständighet som skulle göra bedömningen mildare. Det låter således för mig som om att personen i fråga redan, i alla fall till viss del, uppfyllt kraven för det grövre brottet.

Jag hoppas att du fått svar på din fundering!

Lucas CyrénRådgivare