Hur många kontrollavgifter för samma olovliga parkering?

Denna fråga gäller där

Tidigare känd gratis/ 24timmarsparkering har nu Hojab skickat 5 påminnelser 10 resp 11 juli för parkering i period om 26jun kl 17, 27jun runt 9, 28 juni runt 9, 29 jun runt 9, och 30 jun runt 9.

Hur många dagar är deras rätt att lappa och måste det inte gå 24 timmar innan de får lappa på nytt? hur kan man få bevisa eller kräva bevis om att de har lappat? Sista frågan kan man bara sätta upp ny skylt utan att informerat /förvarna ev bilar som står på tidigare ok 24timmarsparkering?Kom bara påminnelser!

Inga lappar på lappa bilen!!. markägare har någon gång utan förvarning satt upp skylt under denna vecka 26. Vad kan man kräva i bevisning av hojab eller markägaare!?

Mvh Petra

Lawline svarar

Hej,

för att bevara din fråga vänder vi oss till lag om kontrollavgift vid olovlig parkering, se här.

En ny kontrollavgift får tas ut för varje påbörjat kalenderdygn som en olovlig parkering pågår. Det måste dock gå minst 6 timmar mellan varje kontrollavgift. 5 § 1 st.

Man kan högst få 5 kontrollavgifter för samma olovliga parkering. 5 § 2 st.

I ditt fall verkar det som att dessa krav är uppfyllda och kontrollavgifterna är därför korrekt utförda.

Om du vill få ut bevisning kan du kontakta bolaget och fråga om det. De är dock inte skyldiga att visa någon bevisning utan de får välja om de vill ta det vidare till domstol om du bestrider kontrollavgiften.

Kontrollavgift får tas ut endast om parkeringsförbudet eller parkeringsvillkoren tydligt har tillkännagetts genom skyltning på platsen. Skyltningen skall utföras med vägmärken. 3 §

Om första boten gavs den 26 juni innebär det att skylten måste ha varit uppe senast den 26 juni.

MVH

Zinar BudakRådgivare