Hur mycket ärver min mans särkullbarn?

Hej. Har en fråga angående arv. Jag och min man äger ett hus tillsammans, värt ca 2 miljoner. Vi har ett gemensamt barn och ett varsitt särkullbarn. Hur mycket ärver hans barn om han skulle avlida?

Mvh

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Huset
Huset som jag förmodar utgör er gemensamma bostad kommer att ingå i bodelningen och hälften kommer att tillfalla din man, och därmed utgöra en del av hans kvarlåtenskap.

Särkullbarn och efterlevande make ärver
Om din man avlider så ska hans arv fördelas mellan hans barn, dvs. ert gemensamma barn och hans särkullbarn, 2 kap. 1 § Ärvdabalken (ÄB). Du ärver med förtur framför ert gemensamma barn, 3 kap. 1 § 1 st. ÄB. Ert gemensamma barn får sedan sitt arv i form av efterarv när du går bort, 3 kap. 2 § ÄB.

Det innebär att din mans särkullbarn kommer att ärva hälften direkt och den andre hälften kommer du att ärva med fri förfoganderätt. Fri förfoganderätt innebär att du får disponera egendomen hur du vill men du får inte testamentera bort den. Detta då ert gemensamma barn som tidigare nämnt, ska få denna del i efterarv efter dig.

Förutsättningar för att särkullbarnet ska ärva direkt
Att särkullbarnet ska ärva sin del direkt förutsätter att barnet inte avstår från sitt arv, och att du har egendom till värde av 4 x prisbasbeloppet efter bodelningen som skett till följd av din mans död. I annat fall har du rätt att få så mycket som saknas, ur din mans kvarlåtenskap. Denna del som du i sådana fall ärver, får din mans särkullbarn sedan i efterarv när du går bort. Detta framgår av 3 kap. 1 § 2 st. och 3 kap. 2 § ÄB.

Prisbasbeloppet motsvarar 44 800 kr år 2017.

Hoppas att du fick svar på din fråga!
Vänligen,

Anduena KrasnigiRådgivare