Hur mycket får en hyresvärd höja hyran?

Hur många procent får man höja hyran på hyreslägenheter vid åresskiftet om man säger till 3 mån före

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Hyresgästen kan bli bunden av hyreshöjningen om ingen invändning sker

Hyresgästerna ska få ett skriftligt meddelande när hyresvärden vill ändra i hyresvillkoren. Innehåller meddelandet följande uppgifter blir hyresgästen bunden av den höjda hyran om denne inte gör en invändning mot ändringen inom angiven tid:

- Hyreshöjningen i kronor.

- Den totala hyran.

- Datumet då den höjda hyran börjar gälla.

- Hyresvärdens adress.

- Upplysning om att hyresnämnden kan komma att pröva höjningen.

- Vad hyresgästen måste göra för att en prövning ska ske.

- Tid inom vilken hyresgästen måste motsätta sig hyreshöjningen, som minst två månader.

Hyresnämnden ska pröva hyran om hyresgästen motsätter sig hyreshöjningen

Skulle hyresgästen invända mot hyreshöjningen har hyresvärden rätt att få höjningen prövad i hyresnämnden. Hyran ska då fastställas till ett skäligt belopp. Hyresnämnden kollar vid denna bedömning på hyran för likvärdiga lägenheter. (se 12 kap 54, 54a och 55 §§ jordabalken, här)

Sammanfattning

Det går alltså inte att säga exakt hur många procent som en hyresvärd får höja hyran. Det beror på vad hyresgästerna går med på eller på vad domstolen anser är skäligt.

Hoppas du har fått någorlunda svar på din fråga även om du inte fick en exakt procentsats. Är det något som är oklart är du varmt välkommen att lämna en kommentar här nedan. Vill du ha mer kvalificerad hjälp får du gärna kontakta vår juristbyrå, här.

Med vänliga hälsningar,

Johanna BergvallRådgivare