Hur mycket får varje arvinge?

Hej, har en arvsfråga.

Min mormors halvmorbror har avlidit. Han hade inga barn men två hel syskon och två halvsyskon.

1. Helsyster som lever

2. Helbror, avliden - tre barn som lever 2a, 2b, 2c

3. Halvsyster - avliden inga barn

4. Halvsyster - avliden - två barn 4 a, 4b

Alla har samma pappa. Syskon 1+2 har samma mamma. Syskon 3+4 har samma mamma.

Hur stor del av arvet ska det 6 arvingarna ha var?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag kommer i mitt svar hänvisa till ärvdabalken, som du hittar här.

Då halvmorbrodern inte hade några egna barn och, utifrån din fråga, inte heller någon maka eller några föräldrar ska arvet gå till syskonen och eventuellt syskonbarnen (2 kap 2 § 2 st ärvdabalken).

Först ska arvet fördelas lika mellan de avlidna föräldrarna. Eftersom de inte är i livet tar, som nämnt, syskonen deras del. Syskon 3 lever inte och har inga avkomlingar, syskonen tar därför över hennes del. Pappans 50 % ska delas lika mellan de tre syskonen (här spelar det ingen roll att det handlar om hel och halvsyskon, se 2 kap 2 § 3 st ärvdabalken), dvs de får 12,5 % var. Mammans 50 % ska bara delas mellan hennes barn, dvs syskon 1+2 får 25 % till.

Helsyskon 1 - 41,6 % (får sin del eftersom hon lever)

Helsyskon 2 - 41,6 % (ska delas lika mellan de tre barnen)

Halvsyskon 3 - 0 %

Halvsyskon 4 - 16,6 % (ska delas lika mellan de två barnen)

Arvet ska fördelas så här:

Helsyskon 1 - 41,6 %

Barnen 2a, 2b, 2c - 13,9 % var

Barnen 4a, 4b - 8,3 % var

Hoppas du har fått svar på din fråga! Vill ni ha ytterligare hjälp kan ni boka tid med Lawlines juristbyrå här.

Med vänliga hälsningar,

Johanna BergvallRådgivare