FrågaPROCESSRÄTTDomstol11/10/2017

Hur ofta går parterna vidare till förhandling om de inte lyckas förlikas?

Hej, hur ofta går förlikningar i tvistemål där parterna inte är överens vidare till en förhandling? Nu pratar jag stämningar kring 200 000kr

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om parterna inte kommer överens under förlikningen i domstol eller på egen hand kommer tvisten till slut att gå till förhandling där en domare helt enkelt får avgöra tvisten. Hur ofta tvistemål går vidare till förhandling efter en förlikning som inte lyckats beror helt enkelt på hur parterna själva väljer att agera. Om de fortsätter att driva tvisten och inte kommer överens på annat sätt blir det som sagt till slut en rättegång.

Det är med andra ord svårt att svara generellt på hur ofta ett tvistemål går vidare till förhandling när parterna inte kommer överens. Allt hänger på om käranden (den som väckt talan) väljer att fortsätta driva talan och tror att hen har en chans att vinna. I och med att käranden ändå har valt att faktiskt väcka en talan mot svaranden får man kanske utgå ifrån att detta är seriöst och att hen är beredd att gå till förhandling om man inte kan komma överens under förlikningen. Detta är dock givetvis ingen självklarhet, käranden kanske har väckt talan som en skrämseltaktik för att få svaranden att ge upp eller förlikas då hen är rädd för en eventuell rättegång. I dessa fall kanske käranden aldrig hade tänkt gå hela vägen till förhandling utan ge upp om svaranden inte gav med sig. Det är helt enkelt olika från fall till fall.

Det man kan konstatera här är i alla fall att förlikning endast är ett steg på vägen innan en förhandling äger rum. Om parterna inte kommer överens under förlikningen och står fast vid sina yrkanden/ståndpunkter kommer tvisten till slut att gå till domstol och förhandling. Förlikningen är endast något som domstolen har som skyldighet att ta upp och på vägen och som KAN ske.

Hoppas att du känner att du fått svar på din fråga, du får gärna kommentera nedan om du undrar något ytterligare!

Med vänlig hälsning

Hedvig JohanssonRådgivare