Hur påverkas sambon av min skuldsanering?

Hej. Jag har skuldsanering och har 4 år kvar att betala. Nu har jag hittat en kille och vi vill gärna flytta ihop. Han har eget hus. Påvärkas han av min skuldsanering på något sätt? Jag vill ju inte sätta honom i skiten för att jag var sjuk och hamnade där. Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej, tack för din fråga!

Det är bara du som ska betala dina skulder. Din kille kommer inte bli ansvarig för dina skulder om ni flyttar ihop, inte ens om ni gifter er.

Dock kan en ny skuld påverka sambon. Drabbas du av en skuld under skuldsaneringen omfattas den inte av saneringen och kan därför drivas in som vilken skuld som helst. Om Kronofogden då utmäter egendom kommer de utgå från att all egendom i ert gemensamma hem tillhör dig, så länge ni inte kan bevisa annat (se 4 kap 19 § utsökningsbalken). Detta innebär att om din sambo har dyra möbler och det inte kan visas att det är han som äger dem, tex genom ett kvitto, kommer Kronofogden att kunna utmäta dessa möbler för din skuld. Ett tips är först och främst till dig att undvika nya skulder men också att ni sparar kvitton och kommer ihåg vem som köpt vad. Så länge det är han som står som ägare för huset bör huset inte kunna utmätas för dina skulder.

För din del kan samboförhållandet påverka din betalningsplan. Om du genom att bli sambo med din kille får det mycket bättre än tidigare kan borgenärerna ansöka om att planen ska ändras (det kan såklart du också göra). Resultatet kan bli att du måste betala mer varje månad.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Johanna BergvallRådgivare