Hur riktar man missnöje gentemot socialtjänsten?

Hej, hur gör man om man vill stämma en kommun? Gäller socialtjänsten i en kommun. Det finns redan en fällande dom i Förvaltningsrätten men kommunen agerar inte.

Stort tack för svar!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det finns lite olika sätt att rikta missnöje gentemot socialtjänsten beroende på ärendet i sig och vad exakt det är vad man är missnöjd med. Jag kommer nedan gå igenom det du kan göra.

Överklagan:

Har förvaltningsrätten tagit ett beslut som man som enskild inte är nöjd med då detta på något vis går en emot har man möjlighet att överklaga till kammarrätten. Detta framgår av 33 § förvaltningsprocesslagen. Det är endast part i målet som har rätt att överklaga, är man som utomstående inte nöjd med beslutet finns det alltså ingen möjlighet att överklaga.

Till vilken kammarrätt och inom vilken tidsram en överklagan ska skickas in finns på domen från förvaltningsrätten. Viktigt när man överklagar är att hänvisa till vilket mål man överklagar samt på vilka grunder man överklagar. Det är bra att vara så tydlig som möjligt med varför man tycker förvaltningsdomstolen dömt fel och också vilka olika bevis man har för en annan bedömning.

I vissa fall krävs också prövningstillstånd för att kammarrätten ska ta upp frågan, detta enligt 34 a § förvaltningsprocesslagen. Om fallet är som sådant bör man också förklara varför kammarrätten ska ta upp överklagan till prövning.

Verkställande av beslut:

Ett beslut överklagat från myndighetsbeslut till förvaltningsrätt ska verkställas på samma sätt som om myndigheten själv meddelat beslutet. Det kan dels åligga myndigheten att verkställa beslut, dels den enskilde beroende på vad domen gäller. Ett beslut verkställs vanligast, om inte någon specialregel finns i det specifika området domen rör, efter att det vunnit laga kraft. Laga kraft vinner ett beslut då klagotiden löpt ut, alltså då det inte längre är möjligt att överklaga ett beslut.

Då det skiljer sig från fall till fall hur ett beslut ska verkställas och jag inte har koll på just dina omständigheter är det svårt för mig att ge någon vägledning i vem eller hur beslutet ska verkställas. Vad du kan göra är att rikta ett direkt klagomål till socialtjänsten i din kommun och kräva att beslutet verkställs. De är skyldiga att både ta emot och granska klagomål från den enskilde samt även verka för att de beslut som tagits faktiskt verkställs.

Anmälan till IVO:

Myndigheter står under tillsyn av andra myndigheter och just socialtjänsten granskas av IVO, se 13 kap. 1 § socialtjänstlagen. I det fall man som enskild bedömer att socialtjänsten på något vis brister i sina insatser och inte gör det som förväntas av den kan man anmäla missnöje till IVO. Skickar man en anmälan till IVO granskar myndigheten ärendet och avgör huruvida tillsyn behöver vidtas eller inte. Detta är det enklaste sättet som enskild att väcka en anmälan mot kommunal myndighet.

Anmälan till IVO kan du göra på dess hemsida, här.

Hoppas att detta svar hjälpte dig, i annat fall är du välkommen att ställa en ny fråga!

Med vänliga hälsningar,

Lovisa NilssonRådgivare