Hur ska arbetsgivaren förlägga sommarsemestern?

Jag ska börja på ett nytt jobb den 1 juli och funderar på vilken rätt till semester jag har under sommaren

Jag förstår att det isåfall handlar om obetald semester. Har jag 25 obetalda semesterdagar att ta ut, där fyra samlade veckor ska ligga under perioder juli-augusti?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ett semesterår är från 1 april ett år till och med 31 mars nästa år (3 § semesterlagen). Eftersom du börjar 1 juli har du rätt till 25 semesterdagar under semesteråret (4 § semesterlagen).

Lagens utgångspunkt är att intjänandeåret är motsvarande tid före semesteråret vilket innebär att du inte har tjänat in någon semester och därmed har 25 obetalda semesterdagar (3-4 § semesterlagen). Det går dock att avtala om semesteråret ska sammanfalla intjänandeåret. Det går att avtala om detta personligen med arbetsgivaren men också genom kollektivavtal. Om det inte finns något avtal om annat så har du således endast obetalda semesterdagar.

Om ni inte avtalat om annat så ska din semesterledighet förläggas så att du får en ledighetsperiod bestående av minst fyra veckor under juni-augusti. Arbetsgivaren får dock förlägga din semesterperiod till en annan tid om särskilda skäl kräver det (12 § semesterlagen).

Således stämmer det att du har 25 semesterdagar att ta ut. Dessa är förmodligen obetalda. Som utgångspunkt ska arbetsgivaren förlägga en ledighetsperiod på fyra veckor under juni-augusti.

Hoppas det var svar på dina frågor!

Vänligen,

Hanna RappmannRådgivare