Hur ska man göra för att det inte ska tolkas som förskott på arv?

Hej

Vi har köpt min en sommarstuga av mina svärföräldrar. De är gifta men har inga gemensamma barn, min svärfar har 1 barn ( min fru ) och min svärmor har en son. Taxeringsvärdet på stugan är cirka 450.000:-

Vi bestämmde gemensamt att köpeskillingen skulle vara 400.000: så vi har betalat 100.000:- till dem var så totalt 300.000. Hur ska vi göra för att detta inte ska tolkas som förskott på arv etc? Det finns väl något som heter gåva genom köp?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Mitt svar nedan har jag delat in i tre olika delar. Första delen handlar om hur försäljningen ska ses skatterättsligt. Andra delen gör en bedömning kring om försäljningen kan ses som en gåva civilrättsligt, vilket måste konstateras för att kunna avgöra om det kan bli förskott på arv. Tredje delen handlar om reglerna kring förskott på arv och hur ni ska gå tillväga för att det inte ska ses som ett förskott på arv.

Försäljning under taxeringsvärde inom skatterätten

I och med att försäljningen sker mot ersättning som understiger taxeringsvärdet så är det fråga om ett så kallat blandat fång. Vid bedömning om det först och främst ska anses som en gåva görs utifrån den så kallade huvudsaklighetsprincipen. Denna princip innebär att hela överlåtelsen ska ses som en gåva om det finns någon gåvodel. Med gåvodel avser om fastighetens värde överstiger ersättningens värde. Bedömning görs utifrån en fastighets taxeringsvärde (RÅ 81 1:29). Om ersättningen är större än taxeringsvärdet utgör det en försäljning som ska beskattas. Men om ersättningen understiger taxeringsvärdet så är det att anses som en gåva. Gåvor är vidare skattefria (se 8 kap 2 § Inkomstskattelagen).

Försäljning under taxeringsvärde inom civilrätten

Det finns andra kriterier för om något ska vara gåva i civilrättslig mening beroende på om det är lös eller fast egendom. Utifrån omständigheterna i din fråga antar jag att sommarstugan är fast egendom, vilket aktualiserar Jordabalken, JB. Om gåvotagaren erhåller en fastighet av gåvogivaren och ger ett vederlag, så måste man bedöma om överlåtelsen ska ses som en gåva i sin helhet. Om vederlaget understiger taxeringsvärdet, så är det civilrättsligt sätt också att betraktas som en gåva (se 4 kap 29§ JB). Sammanfattat är vederlaget i ditt fall lägre än taxeringsvärdet varav det är en gåva.

Förskott på arv

Reglerna kring förskott på arv regleras särskilt i 6 kap ärvdabalken, ÄB. Huvudregeln är en presumtion om att gåva till en bröstarvinge (biologiskt barn) alltid ska ses som förskott på arv om inget annat föreskrivs. Om gåvan ges till annan arvinge är det inte att ses som förskott på arv (6 kap 1 § ÄB). Vad jag kan utläsa från frågan är att din svärfar gett förskott på arv till din fru och din svärmor gett förskott på arv till sin son. Om ni vill bryta presumtionen föreslår jag att ni skriver ett gåvobrev om att ni inte vill att det ska vara förskott på arv. Lagen ställer inga specifika krav på hur gåvobrevet ska utformas, men avsikten med det ska tydligt framgå.

För mer frågor är du välkommen att ringa vår telefonrådgivning 08-533 300 04

mvh

Therese AxénRådgivare