Hur ska socialtjänsten agera i ärenden om vård enligt LVU?

Hej. Får socialtjänstemän ljuga om saker om deras klienter? Får dom kränka sina klienter? Får advokater ljuga i en rättegång? Får advokater kränka någon medvetet i rättegång för att man ska bli irriterad (dock inte funkat för dom)? Får socialtjänstemän meddela dåliga beslut via telefon utan personliga möten? Får man hålla barn på LVU paragraf 1 och 2 utan LVU kriterier när man går med på frivillig vård? Får dom vägra lämna tillbaka ens barn pga man är ensamstående?

Ursäkta att det blev många frågor, men dom är viktiga att få svar på.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom du har ställt flera olika frågor delar jag upp svaret i några mindre delfrågor.

Får socialtjänsten ljuga om personer?

Nej, socialtjänsten får inte ljuga och utge oriktiga uppgifter. Socialtjänsten är en förvaltningsmyndighet och ska därför vara sakliga och opartiska i sin verksamhet (1 kap 9 § regeringsformen). Att säga oriktiga saker om personer som finns inom socialtjänsten är varken sakligt eller opartiskt.

Får socialtjänsten kränka personer?

Nej, socialtjänsten får inte kränka någon. Eftersom socialtjänsten ska vara sakliga och opartiska kan de inte medvetet kränka någon (1 kap 9 § regeringsformen). Även om socialtjänsten inte får kränka någon så ha de fortfarande rätt att lägga fram information som kommit fram i utredningen. Till exempel att ett barns hemförhållanden är instabila eller liknande. En sån uppgift kan självklart kännas stötande för föräldern att höra, men det innebär inte att socialtjänsten kränker föräldern. Socialtjänsten har som arbete att se till så barn och unga växer upp under trygga förhållanden (5 kap 1 § socialtjänstlagen)

Får en advokat ljuga under rättegång?

Nej, en advokat får inte medvetet ljuga under en rättegång. En advokat får inte lämna uppgifter till domstolen som hen vet är falska (6.2.1 vägledande regler om god advokatsed). Du frågar också om en advokat får provocera någon i en rättegång och det får advokaten till viss del om det är försvarligt för att tillvarata klientens intresse (6.3.2 vägledande regler om god advokatsed).

Får socialtjänsts meddela dåliga beslut via telefon?

Under ett pågående ärende finns det inget som reglerar att socialtjänsten måste meddela beslut genom personliga möten. Det finns däremot vissa regler om hur myndigheter i allmänhet ska meddela slutgiltiga beslut. Med beslut menas att socialtjänsten slutgiltigt skiljer sig från ärendet. När socialtjänsten slutgiltigt skiljer sig från ett ärende ska de meddela parten om innehållet i beslutet. Det är dock upp till socialtjänsten att själv bestämma om man vill göra detta muntligt, skriftligt eller på annat sätt (21 § förvaltningslagen). Socialtjänsten behöver alltså inte kalla till ett personligt möte.

Kan ett barn omhändertas enligt LVU trots att personen går med på frivillig vård?

Omhändertaganden enligt LVU ska bara göras om det kan antas att behövlig vård inte kan ges på frivillig väg (1 § andra stycket LVU). Även om en förälder skulle gå med på viss vård kan det fortfarande vara så att domstolen finner att behövlig vård inte kan ges och då kommer det bli vård enligt LVU även fast föräldern gått med på frivillig vård till viss del. För att undvika vård enligt LVU måste samtycket vara klart och tydligt. Samtycket kan innehålla villkor, men det måste vara sådana villkor som socialnämnden kan acceptera utifrån den unges vårdbehov. Som förälder kan det upplevas som att man har lämnat samtycke till frivillig vård, men om samtycket innehåller villkor som gör att barnet ändå inte kan få den vård som barnet behöver kan vård med stöd av LVU ändå bli aktuellt.

Kan socialtjänsten omhänderta ett barn på grund av att föräldern är ensamstående?

Nej, socialtjänsten kan inte omhänderta ett barn endast på grund av att föräldern är ensamstående. En ensamstående förälder kan vara en minst lika bra förälder som två föräldrar. Det måste finnas andra anledningar för att barnet ska omhändertas, till exempel att barnet vanvårdas, inte får nödvändig sjukvård eller misshandlas (se 2 § LVU).

Mitt råd till dig om du känner dig orättvist behandla är att tala med socialnämnden i din kommun och om du har ett offentligt biträde prata med denne. Socialtjänsten vill inte "sätta dit" en förälder utan det socialtjänsten vill är att tillvarata barnets bästa (1 kap 2 § socialtjänstlagen).

Hoppas mitt svar var till någon hjälp.

Vänligen,

Lisa NaudotRådgivare