Hur ska vi göra för att våra föräldrars arv ska gå till deras barnbarn istället för till oss barn?

Mina föräldrar har båda avlidid och nu ska arvet efter dem fördelas. Min bror vill lämna sin del av arvet till mina barn. Går det att göra ett arvsavstående eller måste det göras separat som en gåva?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du och din bror är bröstarvingar till era föräldrar och ska i första hand ärva efter dem, enligt arvsordningen (ÄB 2:1). Näst i tur att ärva är era barn. För att arvsföljden ska "hoppa över" ett steg krävs antingen att du eller din bror avlider, eller genom att ni avstår från arvet efter att era föräldrar gått bort.

Arvsföljden går dock i rakt nedstigande led, så har din bror egna barn så har de rätt till hans del av arvet om han avstår från det. Har han däremot inga egna barn så går hans del av arvet istället till dig (ÄB 2:2). Om du också avstår från den delen av arvet kommer dina barn ha rätt att ärva din brors del av arvet.

Det är alltså fullt möjligt att avstå från ett arv till förmån för någon längre bort i arvsföljden. Under förutsättning att din bror inte har egna barn så kommer hans del av arvet gå till dig när han avstår, som du sedan kan avstå från till förmån för dina barn.

Hoppas att du fick svar på din fråga.

Vänliga hälsningar,

Natalie AccordRådgivare