FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt14/01/2017

Hur ska vinsten från lägenhetsförsäljningen fördelas vid skilsmässa?

Hej,

min fru vill skilja sig efter att vi har varit gifta under 3 år och vi har en gemensam son.

Vi köpte en lägenhet tillsammans, där hon la in SEK500'000 i kontant och jag SEK300'000. Hur blir det med vinsten vi förväntar oss från lägenhetsförsäljningen? Ska den delas up 50/50 eller har min fru rätt till en högre andel av vinsten, eftersom hon la in mer pengar när vi köpte lägenheten?

Tack för hjälpen!

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Ni får dela upp vinsten hur ni vill mellan er, men skulle ni inte komma överens ska vinsten delas lika mellan er om inget annat kan visas (1 § SamägL). Eftersom det verkar klart mellan er att ni betalat olika mycket bör din fru har rätt till 5/8 och du 3/8 av vinsten.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Johanna BergvallRådgivare