Hur skriver man en arvsavsägelse?

Hej, kan ni hjälpa mig att skriva ett sk renuntiativt arvsavtal där jag avsäger mig mitt arv från min mor?

Jag är fullt införstådd med innebörden men kan inte säga hur det ska se ut för att vara giltigt.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Genom ett renuntiativt avtal meddelar en arvtagare skriftligen till arvlåtaren att denne avsäger sig sitt arv. Det är inte möjligt att återkalla ett sådant beslut och även din avkomma förlorar därmed arvsrätten.

I avtalet, som du själv kan skriva, anger du ”ditt namn” att du härmed avsäger dig din arvsrätt från din mor ”namn”. Namnge dokumentet ”arvsavsägelse” och glöm inte datum och namnunderskrift. Lämna sedan dokumentet till din mamma att förvara detta tillsammans med testamentet. Om en arvsavsägelse sker i samband med att arvlåtaren avlidit, och testamente skall godkännas, kan en förklaring av avsägelsen lämnas på testamentet tillsammans med en underskrift. Endast en myndig person kan avsäga sig arv.

Lycka till!

Jennie NilssonRådgivare