Hur skriver man över en bostadsrätt?

Hej.

Min mamma äger en bostadsrätt som hon köpte 1982. Nu vill hon skriva över den på mig. Hon bor fortfarande kvar i den, kommer så småningom att flytta till ett seniorboende.

Vill också säga att jag är enda barnet, Är det bara att skriva ett papper på att jag får den...

Inga vittnen?

Har inte föreningen något att säga i detta fallet?

Med vänliga hälsningar

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

När du skriver att din mamma vill "skriva över bostadsrätten på dig" tolkar jag det som att hon har för avsikt att ge bort den. I enlighet med 6 kap 4 § bostadsrättslagen räcker det faktiskt med att upprätta ett gåvobrev då en bostadsrätt ska skrivas över från någon till en annan. Det räcker således med ett skriftligt dokument som undertecknas av både dig och din mamma. Några vittnen behövs inte. Ni måste däremot underrätta bostadsrättsföreningen om ägarbytet. Om ni inte vill upprätta ett eget dokument finns det många mallar att tillgå på internet, men om ni vill inrätta några särskilda villkor kan det vara bra att kontakta en jurist.

Hoppas du fått svar på din fråga annars är du varmt välkommen att höra av dig igen!

Mvh,

Nina ErlandssonRådgivare