FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt03/08/2017

Hur skriver man över sitt ägande på en fastighet till någon annan?

Hej!

Jag och min ex fru köpte vi en lägenhet tillsammans genom ombildning för ungäfär 5 år sen, vi har två barn tillsammans fast vi är skilda sen 4 år tillbaka och jag bor själv och bor ex frun och barnen kvar i lägenhetn och vi har en miljon koronor som bolån tillsammans , jag vill skriva över min ägande till henne .

Min fråga är till dig hur går man till vägarna ?

Hälsningar

Sam.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om du vill skriva över ditt ägande på henne måste det ske en ändring i lagfarten. Hur detta ska ske kan du läsa mer om på lantmäteriets hemsida. (Klicka här). Med tanke på att det är din exfru som ska ta över hela ägandet är det hennes ansvar att ansöka om lagfart. I de flesta fall behöver originalhandling/originalhandlingar skickas in tillsammans med ansökan. Efter avslutad handläggning skickas handlingarna tillbaka.

Hoppas du fått svar på din fråga och lycka till!

Mvh,

Nina ErlandssonRådgivare