Hur skriver vi ett rättvist samboavtal?

Hej,

Jag har köpt en ny lägenhet, som jag och min flickvän kommer att flytta in i tillsammans. Jag kommer tillsvidare att stå helt själv som ägare av lägenheten då jag står för hela kontantinsatsen och hel lånet.

Däremot kommer min flickvän att månadsvis betala mig halva avgiften på lägenheten.

Vi vill nu skriva ett samboavtal för att frångå sambolagen om delning av bostad och gemensamt införskaffat bohag. Vi vill istället att lägenheten, vid ett eventuellt uppbrott, tillfaller endast mig och att den som betalat för bohaget också ska ha rätten till det.

Låter detta upplägg "rättvist och rimligt"? Kanske har ni flera exempel på liknande situationer. Hur har man gjort där?

Behöver samboavtalet skräddarsys hos en jurist innan det godkänns? Baserat på beskrivningen ovan, behövs ytterligare avtal annat än samboavtalet?

Tacksam för svar!

Vänliga hälsningar,

Tobias

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dit till oss på Lawline med din fråga!

Att avtala bort sambolagen

Eftersom du har köpt lägenheten för att ni två ska flytta in tillsammans i den så kommer den att betraktas som samboegendom, samma gäller även med det bohag som ni köper till den gemensamma bostaden (Sambolagen 3 och 5§).

Precis som du skriver så måste ni ingå ett samboavtal där ni avtalar bort tillämpningen av sambolagen vid en eventuell separation. Det upplägget som du beskriver är det som blir rättsföljden av att avtala bort sambolagen så jag tycker verkligen att det är ”rättvist och rimligt” (jag har själv gjort på precis det sättet).

Det ni avtalar genom ett samboavtal är att bodelningsreglerna inte ska gälla. Det är viktigt att ni inte avtalar om hur ert gemensamma bohag (som ni köpt tillsammans) ska fördelas vid en separation. En sådan överenskommelse skulle kunna betraktas som ett avtal om bodelningsfördelning och ett sådant avtal får endast göras i samband med själva bodelningen.

Ett samboavtal är (i 99% av fallen) ett väldigt enkelt och kort avtal, det enda som behövs är att ni är överens om att sambolagen inte är tillämplig då ni separerar.

Behövs ytterligare avtal?

Ett samboavtal reglerar bara själva bodelningen, det gör inte att du får ärva din sambo vid dennes bortgång eftersom sambor inte ärver varandra. Så om ni vill att ni ska ärva så krävs det att ni skriver ett testamente där ni anger om partnern ska vara arvsberättigad.

Behövs avtalet skräddarsys hos en jurist?

Som jag skrev ovan så är ett samboavtal i de allra flesta fall ett enkelt avtal, men om ni vill vara 110% säkra på att det blir helt rätt och anpassat för just era behov så får ni gärna höra av er till en av våra duktiga jurister här.

Jag hoppas att du känner dig nöjd med mitt svar, annars får du väldigt gärna återkomma!

MVH

Måns LundvallRådgivare