Hur skyddar man sina idéer

Hej!

Jag heter Aleksandra Elfström och har en son som snart fyller 19 år och tillsammans med en vän har skapat en idé kring en tjänst/app som Spotify skulle kunna vara intresserade av. De är kallade på möte hos dem den 6 okt. De håller nu snabbt på med en marknadsundersökning kring sin idé. De har också varit i kontakt med Patent och registreringsverket som säger att det inte går att söka patent på en idé.

Vi har försökt att läsa på lite om Immaterialrätt men det är krångligt att förstå när man inte är insatt.

Har nu av naturliga skäl några frågor kring allt detta:

Hur skyddar de sin idé?

Är det smart att starta ett företag och ha idén i det? Blir det mer tyngd i mötet med Spotify?

Vad är viktigt att tänka på inför mötet med Spotify?

Jag tänker så här-

Om 1:a mötet blir lyckat och det skulle visa sig att de är intresserade av denna idé är det läge att ta in en jurist för hjälp med förhandling, ersättningsninvå, avtalsskrivande osv

Ser tacksamt emot svar på mina frågor!

Med vänlig hälsning

Aleksandra Elfström Utvecklingskonsult

Jakobsdalsvägen 23, 7 tr

131 52 Nacka Strand

aleksandra.elfstrom@comhem.se

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med dina frågor!

Det stämmer att man inte kan söka patent på sina idéer.
De immaterialrättsliga skydden som finns är patent, designskydd, mönsterskydd, varumärkesskydd och upphovsrätt. På just idéer är det svårt att hitta ett bra skydd. Det är också svårt att råda i detta då jag inte riktigt vet vad idén handlar om .(Du ska självklart inte skriva om idén här då det publiceras på Lawlines hemsida). Är det en idé som din son verkligen tror på så skulle jag satsa på den och starta ett företag så att idén kan förknippas med hans varumärke/design eller vad det nu handlar om.
Jag rekommenderar dig/er att kontakta en juristbyrå som är specialiserad inom immaterialrätt. Hur det än blir med mötet så rekommenderar jag även där en jurist om avtal ska skrivas så att avtalet blir så mycket till er fördel som möjligt. Tips är att sluta ett sekretessavtal med företaget angående idéen.

Lycka till!

Gabriella LundqvistRådgivare