Hur stor del av ett arv får ett barnbarn?

Hur stor är arvedel till bröstarvinges barn?

Lawline svarar

Hej!

Först och främst varmt tack för att du valt att ställa din fråga till Lawline. Din fråga är av arvsrättslig karaktär, vilket aktualiserar diverse regler i ärvdabalken (i det följande benämnd ÄB). Mitt svar är medvetet kortfattat och allmänt hållet. Om du önskar få ett mer detaljerat svar är du välkommen att skriva en kommentar och presentera specifika uppgifter om din egen situation.

Bröstarvingar tillhör den s.k. första arvsklassen, vilket framgår av 2 kap. 1 § ÄB. Finns det en bröstarvinge så innebär det att hen får ärva allt. Det krävs alltså att bröstarvingar saknas för att t.ex. föräldrar och syskon ska komma i fråga som arvtagare.

I grund och botten är det således bröstarvingar som ”lägger beslag” på hela arvet. Finns det en maka eller make gäller dock att hen ärver före gemensamma bröstarvingar enligt 3 kap. 1 § ÄB. De gemensamma barnen får då vänta till dess att den efterlevande föräldern också avlider innan de får ut sina arv.

3 kap. 1 § ÄB anger också att om en bröstarvinge avlidit så träder eventuella barn in i hens ställe. I ett sådant scenario får således den avlidnes barnbarn dela lika på det som egentligen skulle ha tillfallit bröstarvingen.

Nedan illustrerar jag detta med ett enkelt exempel.

Arvid är ensamstående och har barnen Bertil, Christina och Daniel. Bertil har i sin tur barnen Erik och Fredrika, som alltså är Arvids barnbarn. Tragiskt nog dör Bertil i en fallskärmsolycka. Strax därefter avlider även Arvid, efter att ha ätit en våldsam mängd cheeseburgare på kort tid.

Värdet på Arvids tillgångar uppgår till 750 000 kr. Om Bertil varit i livet hade han, Christina och Daniel fått 1/3 vardera, d.v.s. 250 000 kr. Eftersom Bertil är död får barnbarnen Erik och Fredrika istället dela på Bertils del av arvet. De får därmed 125 000 kr vardera.

Hoppas du finner svaret klargörande!

Marcus BäckströmRådgivare