Hur utformas ett yrkande om ersättning för rättegångskostnader?

Hej!

Hur skriver man ett yrkande för att motparten skall betala rättegångskostnader i ett tvistemål? Finns det kanske en färdig mall?

Mvh N.P.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Du kan till exempel skriva såhär i stämningsansökan under rubriken Yrkanden:

Att tingsrätten förpliktigar [svaranden] att till [käranden] utge ersättning för rättegångskostnader med belopp som anges senare.

Alternativt så presenterar du yrkandet i förhandlingens slutskede, efter pläderingen, genom att inge en kostnadsräkning som visar på uppkomna kostnader i ärendet samt ombudsarvode. Det är viktigt att också ange av vem du yrkar ersättning.

Behöver du vidare hjälp med juridiken är du välkommen att kontakta oss på info@lawline.se eller 08-533 300 04

Niklas JunkerRådgivare