Hur vet man vad som är kvar i efterarvet?

min fabror har dött, vi är två barn kvar efter min far, min farbror var gift hans fru är död sedan ca 10 år, vid boupptäckningen som gjordes efter henne finns det 11 efterarvingar. hur skall man urskilja om det finns något arv i form av pengar kvar efter så länge?

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

När din farbrors fru gick bort gjordes en bodelning för att urskilja vad som tillhörde henne och vad som tillhörde din farbror. Om de ägde allt gemensamt delades alla tillgångar i två så att 50 % av allt tillhörde henne och 50 % tillhörde honom (9 kap. 2 § äktenskapsbalken).

Huvudregeln är att din farbrors tillgångar vid tiden för hans bortgång tillhör honom till 50 % och hans frus arvingar till 50 %. Alltså till samma kvot som vid bodelningen när frun gick bort. Så om de ägde boet till 30-70 kommer boet efter din farbror också delas 30-70 till de olika personernas arvingar (3 kap. 2 § ärvdabalken).

Undantag från huvudregeln är om din farbror har gett bort tillgångar i gåva eller liknande och på så vis minskat värdet av boet, i så fall ska gåvan räknas av på hans del av det gemensamma boet (3 kap. 3 § ärvdabalken). Det andra undantaget är om boet ökat i värde genom att din farbror förvärvsarbetat eller fått en gåva eller liknande. Den delen som överstiger det gamla boet ska då tillfalla din farbrors arvingar (3 kap. 4 § ärvdabalken).

Detta innebär att din farbrors frus arvingar har rätt till samma värde som fruns arvingar hade när frun gick bort. Om boet minskat på annat sätt än det jag beskrev ovan, har fruns arvingar rätt till samma kvot av boet (50 % i exemplet ovan).

Känner du dig fortfarande osäker rekommenderar jag att du bokar tid hos en av våra jurister. Du kan boka tid direkt på http://lawline.se/boka.

Emma FrostRådgivare