FrågaPROCESSRÄTTDomstol22/12/2014

Huvudförhandling i hovrätten

Hej. Tingsrätten frikände mig från åtal för Våldsamt motstånd. Åklagaren valde att överklaga och har fått prövningstillstånd beviljat. I samband med detta bad Hovrätten mig att komma med ett yttrande. I mitt yttrande motsätter jag mig klagandens ändringsyrkande samt de skäl som anges för detta. Vad händer härnäst? Är det rättegång som gäller, eller finns det möjlighet att HovR tar beslut utifrån mitt yttrande att gå på Tingsrättens linje och därmed slipper jag rättegång?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att Du vänder dig till oss med din fråga!

51 kap. 13 § rättegångsbalken reglerar hovrättens möjligheter att avgöra brottmål utan huvudförhandling, se https://lagen.nu/1942:740#A5. Detta innebär alltså att ett mål kan avgöras direkt på handlingarna! Ett uppenbart ogrundat överklagande medför alltid att målet får avgöras på handlingarna. I 51 kap. 13 § st. 2 anges i fem skilda punkter bestämmelser som medger undantag från principen om hållande av huvudförhandling. Gemensamt för de fem punkterna är att saken ska kunna utredas tillfredsställande!

"Kan saken utredas tillfredsställande får hovrätten avgöra målet utan huvudförhandling

* om åklagaren har överklagat endast till den tilltalades förmån,

* om endast den tilltalade överklagat och hans ändringsyrkande godtas av motparten,

* om det inte finns anledning att döma den tilltalade till ansvar eller ådöma honom påföljd eller döma honom till annan påföljd än böter eller villkorlig dom eller sådana påföljder i förening,

* om parterna har begärt att målet ska avgöras utan huvudförhandling eller

* om ingen av parterna, sedan fråga väckts om avgörande utan huvudförhandling, haft någon invändning mot detta.

I ditt fall skulle jag säga att det mest troliga är att det blir en huvudförhandling även i hovrätten. Huvudregeln är som sagt att så också skall ske då man överklagar tingsrättens domslut.

Hoppas Du fått svar på dina frågor!

Med vänlig hälsning,

Anes SabicRådgivare