Hyra av ersättningsvara

Hej!

Köpte en ny bil för ca 1,5 år sedan och garantin gäller följaktligen. Det är en vanlig familjebil, inget udda fabrikat. Råkade ut för ett elfel och lämnade in bilen för 11 dagar sedan. Fick snabbt veta att de behövde skicka efter en kabel från bilens tillverkningsland Frankrike och att jag inte borde köra med bilen innan felet åtgärdats.

Jag är helt beroende av bil för att kunna ta mig till arbetet. Mitt försäkringsbolag betalar 75% av hyrbilskostnaden i 7 dygn.

Nu har det gått 11 dygn och verkstaden vet fortfarande inte var kabeln befinner sig.

Jag börjar bli irriterad, särskilt för att detta fel, som jag inte framkallat genom vårdslöshet, kostar mig en massa pengar i hyrbilskostnader. Jag tycker helt enkelt det tar oförsvarligt lång tid att få fram kabeln.

Vad är skälig tid för en dylik reparation? Kan jag kräva kompensation för mina hyrbilskostnader?

Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Reparation av fel i vara ska enligt konsumentköplagen ske inom skälig tid. Vad som är skäligt varierar givetvis beroende på situationen. Vanligen säger man ett par dagar och om längre tid behövs bör säljaren erbjuda dig en ersättningsbil. Har du och säljaren inte kommit överens om annat verkar elva dagar vara lång tid.

Kan säljaren inte reparera felet inom skälig tid har du rätt till prisavdrag, häva köpet och ersättning för vad det kostar att låta någon annan utföra reparationen. se 28-29§§ Konsumentköplagen. Dessutom kan du göra gällande skadestånd eftersom du haft utgifter med anledning av felet på bilen när du behövt hyra en annan bil. Se 32§ Konsumentköplagen

Johanna GustafssonRådgivare