Hyra två lägenheter och folkbokföring

Hej! Får man hyra två lägenheter samtidigt i 2 olika kommuner och var ska man då vara folkbokförd?

Lawline svarar

Hej!

Det finns inga juridiska hinder för att hyra flera hyresrätter. Däremot kan det uppstå problem gentemot hyresvärden och hur denne ser på saken, till exempel gällande andrahandsuthyrning och att hyresgästens besittningsskydd till lägenheten försvagas vid innehav av två lägenheter.

När en person kan anses vara bosatt på fler än en fastighet ska personen folkbokföras där den regelmässigt tillbringar sin dygnsvila och anses har sin egentliga hemvist, 7§ folkbokföringslagen https://lagen.nu/1991:481#P7S1.

Beroende på hur ofta en person med två lägenheter tillbringar tid i vardera lägenhet, kan det hända att personen har dubbel bosättning. Det här gäller när personen vistas minst en gång i veckan, två gånger varannan vecka eller motsvarande i vardera lägenhet.

Var man vid dubbel bosättning ska vara folkbokförd beror på boendesituationen och bedömningen görs med hänsyn till samtliga omständigheter, sådana omständigheter kan till exempel vara var din arbetsplats/studier finns eller om du bor med din familj i någon av lägenheterna.

Med vänliga hälsningar,

Sarah SaajakariRådgivare