Hyra ut bostadsrätt i andra hand

Hej

Jag äger en BR och önskar hyra ut den till närstående under 1,5 mån då jag skall resa iväg på ett volontärprojekt. Måste jag ansöka om tillåtelse till styrelsen när det handlar om den tidsperioden? Har sökt info, men hittar bara tidsramar för hur länge man får hyra ut och vilka skäl man har. Jag vill gärna meddela min styrelse om detta oavsett då jag tycker det tillhör god ton. Jag tog upp frågan m styrelsen ang "krav om ansökan" men dom visste inte om det fanns ngn regel om detta när det gällde en "kortare tid" som 1,5 mån....

Hoppas Ni har svar!

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Som privatperson gäller att du vid uthyrning av bostadsrätt i andra hand måste ansöka om tillstånd hos styrelsen oavsett hur kort tid du har tänkt att hyra ut lägenheten. Detta regleras i bostadsrättslagens 7:e kapitel som du hittar här.

Vänligen,

Pernilla FrimanRådgivare