Hyra ut bostadsrätt i andra hand

Jag bor f.n. utomlands pga arbete, och hyr därför sedan 1,5 år ut min BR i centrala Sthlm. Jag planerar nu att i börja på nästa år sälja min BR och köpa en mycket mindre BR, för att minska min belåningsgrad. Får jag, direkt efter köp av ny BR, omgående hyra ut den i andra hand ? Jag planerar ju att komma tillbaka till Sthlm, och vill därför ha kvar en liten lägenhet, men när detta sker beror på mitt arbete. Finns det ngn lag om att jag måste bo en tid i min nya BR innan jag får lov att hyra ut den, eller kan jag göra detta på en gång efter köp ?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt bostadsrättslagen 7 kap. 10 § så får en bostadsrättsinnehavare hyra ut i andra hand endast som bostadsrättsföreningen har gett sitt samtycke. Om bostadsrättsföreningen vägrar ge samtycke till andrahandsuthyrning så kan man ansöka om detta i hyresnämnden, 7 kap. 11 § bostadsrättslagen. Tillstånd ska då lämnas, om bostadsrättshavaren har skäl för upplåtelsen och föreningen inte har någon befogad anledning att vägra samtycke.

Det finns alltså ingen lagstadgad bestämmelse som innebär att du måste ha bott en viss tid i din bostadsrätt innan du får hyra ut den, däremot kan det finns regler om andrahandsuthyrning i din bostadsrättsförening, exempelvis i stadgarna. Du bör därför undersöka detta först och sedan ansöka om tillstånd från din förening om att hyra ut i andra hand.

Hoppas detta besvarade din fråga!

Med vänlig hälsning

Zorba HållstenRådgivare