Hyresgästens uppsägning av hyresavtalet

Hur gör jag en formell uppsägning av ett hyresavtal på en bostad som jag hyr av fastighetsägaren? Måste jag få en skriftlig bekräftelse av hyresvärden att han mottagit uppsägningen för att uppsägningen ska gälla? Eller räcker det om jag skickar en uppsägning med rekommenderat brev?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Du får säga upp ditt bostadshyresavtal såväl skriftligt som muntligt. En muntlig uppsägning kräver dock att hyresvärden lämnar en skriftlig bekräftelse av uppsägningen (12:8 1 st JB). En skriftlig uppsägning får skickas med rekommenderat brev om din hyresvärd har hemvist i Sverige. Uppsägningen har då skett när den har avlämnats för postbefordran under hyresvärdens vanliga adress (12:8 4 st JB). Vid skriftlig uppsägning behöver du alltså inte få någon skriftlig bekräftelse av uppsägningen.

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare