Hyresgästens vårdslöshet enligt 12 kap. 24 § JB

Jag har hyrt ut min lägenhet i andra hand under ett par år. Hyresgästen orsakade då en skada i spisen genom att en plastsked blev liggande på plattan och glaset smälte så det blev ett hål. Spisen är fortfarande funktionsduglig. Köket totalrenoverade för ungefär 5 år sedan. Vilket ansvar har Hyresgästen? Hur mycket är rimligt att han kompensera skadan?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I ditt fall kommer 12 kapitlet jordabalken (även kallad ''hyreslagen'') bli tillämplig. Enligt 12 kap. 24 § JB ska hyresgästen under hyrestiden väl vårda lägenheten han eller hon hyr. Denna bestämmelse reglerar således hyresgästens vårdplikt och innebär i princip att hyresgästen ska vara aktsam på ett sådant sätt som utmärker en ordentlig person. Om det uppstår en skada i lägenheten genom hyresgästens vållande eller vårdslöshet ska hyresgästen ersätta denna skada. Detta betyder alltså att om hyresgästen åsidosatt sin vårdplikt, kommer han eller hon behöva ersätta den skada som uppkommer på grund av detta. För att se om hyresgästen varit vårdslös, och således åsidosatt sin vårdplikt, tittar man bland annat på om hyresgästen borde ha agerat annorlunda i en specifik situation. Man kan då göra en culpaprövning som den högsta domstolen gjorde i NJA 2011 s. 454. Här tittar man på

* hur stor risken för skada är genom hyresgästens handling

* hur stor skadan skulle bli ifall den inträffar

* hyresgästens möjligheter att inse risken för skada och dess potentiella omfattning samt

* om det fanns möjligheter för hyresgästen att undvika skadan

Som jag förstår det har hyresgästen i ditt fall lämnat en plastsked på en varm spis, vilket medfört att det blivit ett hål i spisen. Att lämna en plastsked på en varm spis och låta den ligga medför en risk för skada på spisen eftersom spisen (som i ditt fall) kan gå sönder på olika sätt. Fråga kan sedan ställas om hyresgästen hade möjligheter att inse att detta kunde ske när han eller hon lämnade skeden på spisen. Utan närmare inblick i din situation kan kort nämnas att det för hyresgästen borde ha framgått att en sådan handling i allmänhet är riskfylld om spisen är varm, och i synnerhet om spisen är väldigt het och skeden är i plast. Vad avser det sista kriteriet kan sägas att det för hyresgästen funnits handlingsalternativ, exempelvis genom att lägga skeden på en annan plats än på spisen.

Ovanstående bedömning bör enbart ses som vägledande, men enligt min mening borde det finnas möjligheter för dig att begära ersättning för skadan som uppkommit, eftersom hyresgästen förmodligen varit att betrakta som vårdslös. Vad då avser din andra fråga, dvs hur mycket som kan vara en rimlig ersättning, beror på situationen i det specifika fallet. Huvudregeln brukar dock vara att syftet med skadeståndet är att sätta den skadelidande i samma ekonomiska läge som om skadan inte skulle ha skett. Beloppet beror således på kostnaderna för att reparera spisen.

Hoppas att du fick svar på din fråga! Tveka inte att vända dig till oss på Lawline om du har ytterligare funderingar. Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare