Hyreskostnader

Hej.

Jag blev erbjuden en lägenhet där vi förhandlade och kom fram till gemensamt beslut angående hyreskostnaderna, utformning på rum m.m.

Jag tackar ja till det vi bestämt och berättar att jag har betalningsanmärkningar.

Fastighetsägaren säger då att vi ska träffas under morgondagen för att skriva kontrakt.

Då vill han ha 3 månaders deposition pga anmärkningar, vilket han inte nämnt tidigare.

Gäller löftesprincipen? Har jag rätt till lägenheten?

Mvh Ulrika

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Visserligen är ett muntligt avtal lika bindande som ett skriftligt, men jag skulle säga att avtalet i sig inte kommer till förrän ni skriver kontrakt. Det ni avtalat och diskuterat om tidigare är snarare att anse som förhållande runt omkring avtalet i sig. Dessutom har fastighetsägaren möjlighet att yrka att förhållandena ändrats, då du berättade om betalningsanmärkningarna. Dessvärre är det nog svårt för dig att i gällande fall hävda att inte betalning av deposition ska ske med tanke på omständigheterna.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Amanda Strömblad LarssonRådgivare