Hyresrätt, lokal, kostnad för kontraktet

Tittar på en lokal att ta över för att driva en affär. Kostnaden för affären är x kr men det är en kostnad för att ta över förstahandskontraktet. När det kommer till hyresrätter är ju detta olagligt men eftersom det gäller en affärslokal verkar det vara kotym. hur är det egentligen, banken bevilja lån så antar det är lagligt

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till oss på lawline.

Vad gäller bostadslägenheter förhåller det sig helt som du skriver - det är olagligt att sälja en bostadshyresrätt, en sådan kan ej ha ett värde och detta i enlighet med 12 kap 65 § Jordabalken. Vad gäller lokaler är det däremot annorlunda, det finns ingen reglering som får effekten att ett sådant kontrakt inte får ha ett värde. Detta kontrakt kan alltså överlåtas i samband med att rörelsen ifråga överlåts. Detta förfarande är alltså inte olagligt.

Mattias VilhelmssonRådgivare