Hyresvärden säger upp annans hyresavtal till förmån för sin dotter

Hej!

Jag och min familj hyr en bostad (privat bostad som inte ingår i en affärsmässigt bedriven uthyrningsverksamhet) Kontraktet är tillsvidare dvs inget slut datum, kontraktet skrevs år 2009.

Nu har vi fått en uppsägning av kontraktet och som skäl anger dom att ägarens dotter och hennes 2 barn är i behov av bostaden efter en separation. Detta är ren lögn dom vill bli av med oss pga att jag har börjat att ställa krav om att dom ska åtgärda fel och brister i bostaden, och jag har deponerat en del av hyran till Länsstyrelsen.

Eftersom dom vill säga upp hyreskontraktet på grund att dom ska själv förfoga över bostaden ”bo där själv” men i själv verket kommer hans dotter att hyra bostaden så bör väl detta anses som oskäligt och saknar en giltig grund för uppsägning? (Nu ligger detta ärende hos Hyresnämnden.)

Jag ska tillägga också att förra året sa dom upp hyresavtalet pga dom skulle renovera huset (detta var också en ren lögn) som avgjordes av Hyresnämnden, vilket dom upptäckte. I sitt beslut skrev dom att omständigheterna kring renoveringen framstår som tämligen vaga och inte särskilt konkreta. Hyresvärden fick avslag på sin begäran.

Lawline svarar

Hej

Tack för att du vänder dig till Lawline!

En hyresvärd kan inte säga upp ett hyresavtal som löper på obestämt tid, såvida hyresgästen inte gjort sig skyldig till försummelse av sina skyldigheter. Dessa skyldigheter framkommer dels av hyresavtalet och hyreslagen. Av frågan bedömer jag att skälet för uppsägning är olaglig enligt hyreslagen i 12 kap. jordabalken (se här) där du hittar regler om dina och hyresvärdens rättigheter samt skyldigheter. Denna tolkning görs utifrån det faktum att skälet du angav inte utgör en grund för uppsägning enligt hyreslagen.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Bästa hälsningar

Ahmet ErcinRådgivare